Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden skærper tilsynet med vildledende markedsføring af økologisk børnetøj

Dato

6. december 2012

Afgørelsestype

Miljø- og klimaudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Forbrugerombudsmanden undersøgte en række erhvervsdrivendes markedsføring af økologisk børnetøj på deres hjemmesider.

Sagens baggrund

  • Flere hjemmesider annoncerede med økologisk børnetøj, men indeholdt også ikke-økologiske varer under samme kategori.
  • Forbrugerombudsmanden gjorde de erhvervsdrivende opmærksomme på vejledningen fra januar 2011 om brug af miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen.

Markedsføringspraksis

  • Markedsføring af produkter som "økologiske" uden at opfylde de særlige krav.
  • Manglende korrekt oplysning om betydningen af mærker og certifikater, herunder sundhedsmærket "Tiltro til tekstiler" (Oeko-Tex).
  • Markedsføring af legetøj som økologisk, selvom der ikke findes specifikke regler herfor.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Gennemgang af de erhvervsdrivendes hjemmesider for at identificere vildledende markedsføring.
  • Vurdering af, om markedsføringen var i overensstemmelse med Markedsføringsloven og gældende vejledninger.
  • Henstilling om at anvende den internationale betegnelse Oeko-Tex for at undgå forveksling med økologiske mærker.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konstaterede, at flere erhvervsdrivende havde vildledt forbrugerne ved at markedsføre produkter som "økologiske" uden at opfylde de nødvendige krav, der stilles til økologiske produkter. Dette var i strid med Markedsføringsloven § 3 om vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmanden påbød de erhvervsdrivende at tilrette deres hjemmesider, således at markedsføringen af økologiske produkter var i overensstemmelse med gældende regler og vejledninger. I de tilfælde, hvor tilretningerne ikke var tilstrækkelige, forudsatte Forbrugerombudsmanden yderligere justeringer. I et enkelt tilfælde, hvor internetbutikken var under ophør, blev sagen ikke forfulgt yderligere.

Forbrugerombudsmanden meddelte de øvrige erhvervsdrivende, at han på baggrund af sin gennemgang og konkrete anvisninger lagde til grund, at de i deres fremtidige markedsføring ville undlade vildledende og urigtige angivelser.

Lignende afgørelser