Markedsføring af finansiering til RKI-registrerede kunder: Vurdering af god markedsføringsskik og individuel kreditvurdering
Dato
10. november 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed anvendte i sin markedsføring udsagnet ”RKI kunder er også velkomne. Finansiering uanset økonomiske forhold”.
Problemstilling
- Udsagnet blev vurderet af Forbrugerombudsmanden i forhold til Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik og Kreditaftaleloven § 7c om individuel kreditvurdering.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede indledningsvist, at markedsføringen var i strid med god markedsføringsskik, da den ikke var forenelig med kreditaftalelovens formål om at beskytte forbrugeren og sikre finansiel ansvarlighed.
- Virksomheden anmodede efterfølgende om en forhåndsbesked vedrørende muligheden for at anvende udsagnet ”Vi yder også finansiering til RKI KUNDER efter individuel kreditvurdering”.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette udsagn ikke var i strid med Markedsføringsloven § 1, da det angav, at finansiering til RKI kunder kun sker efter en individuel kreditvurdering.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnet "RKI kunder er også velkomne. Finansiering uanset økonomiske forhold" var i strid med Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Begrundelsen var, at markedsføringen ikke var forenelig med formålet i Kreditaftaleloven § 7c om at beskytte forbrugeren og sikre finansiel ansvarlighed.
Forbrugerombudsmanden vurderede efterfølgende, at udsagnet "Vi yder også finansiering til RKI KUNDER efter individuel kreditvurdering" ikke var i strid med Markedsføringsloven § 1. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at udsagnet angav, at finansiering til RKI kunder kun sker efter, at virksomheden har foretaget en individuel vurdering af forbrugerens kreditværdighed, som kreditaftaleloven foreskriver.
Lignende afgørelser