Forbrugerombudsmandens vurdering af telefonisk henvendelse for at skaffe støtte til svømmehal som erhvervsmæssig aktivitet
Dato
23. april 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forening, der var stiftet med det formål at tilvejebringe kapital til etablering af et lokalt svømmeanlæg, henvendte sig til Forbrugerombudsmanden for at få en vurdering af lovligheden af en planlagt telefonisk henvendelse til kommunens husstande.
Sagens omstændigheder
- Foreningen planlagde at kontakte alle husstande i kommunen telefonisk for at undersøge, om de ønskede at støtte svømmehalsprojektet og tegne sig for en andel.
- Svømmehallen skulle drives som et A.m.b.A. og stilles til rådighed for folkeskoler, børne- og ungdomsinstitutioner samt offentligheden mod betaling.
- Anlægsinvesteringen var budgetteret til 11,5 mio. kr. + moms, og der søgtes tilvejebragt en andelskapital på 4,5 mio. kr., hvoraf en mindre del af renterne for opsparingen skulle anvendes til administration.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en sådan telefonisk henvendelse ville være i strid med Lov om visse forbrugeraftaler § 2, stk. 1 (nu Forbrugeraftaleloven § 6), da aktiviteten måtte anses for erhvervsmæssig.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at de påtænkte telefoniske henvendelser til kommunens husstande med henblik på at skaffe støtte til etablering af et lokalt svømmeanlæg ville være i strid med Lov om visse forbrugeraftaler § 2, stk. 1 (nu Forbrugeraftaleloven § 6). Forbrugerombudsmanden begrundede sin vurdering med, at aktiviteten måtte anses for erhvervsmæssig, da svømmehallen skulle drives som et A.m.b.A. og stilles til rådighed for folkeskoler, børne- og ungdomsinstitutioner samt offentligheden mod betaling. Anlægsinvesteringen var budgetteret til 11,5 mio. kr. + moms, og der søgtes tilvejebragt en andelskapital på 4,5 mio. kr., hvoraf en mindre del af renterne for opsparingen skulle anvendes til administration.
Lignende afgørelser