Fagforenings pligt til at konsultere Robinsonlisten ved markedsføring og krav om informeret samtykke
Dato
4. oktober 2006
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Fagforeningers brug af Robinsonlisten ved markedsføring til medlemmer.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden kontaktede en fagforening angående overholdelse af Markedsføringsloven § 6, stk. 3, der omhandler konsultering af »Robinsonlisten« forud for direkte markedsføring.
- Fagforeningen mente, at de ikke var omfattet af markedsføringsloven, da medlems- og ejerkredsen var sammenfaldende, og at de derfor ikke var forpligtet til at konsultere Robinsonlisten.
- Fagforeningen argumenterede desuden for, at de havde indhentet lovligt samtykke til markedsføring ved medlemmernes frivillige indmeldelse, hvilket Forbrugerombudsmanden bestred.
Fagforeningens markedsføringspraksis
- Fagforeningen tilbød medlemmer billige lån, gruppelivsforsikringer og medlemskab af en fagrelevant bogklub.
- Fagforeningen oplyste, at medlemmer kunne frabede sig reklame ved at indsende et udklip fra en annonce eller sende en e-mail.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at fagforeningen var omfattet af markedsføringslovens regler, da de udbyder varer og tjenesteydelser på markedslignende vilkår. Det blev ligeledes fastslået, at et stiltiende samtykke til at modtage reklame i forbindelse med indmeldelse i fagforeningen ikke er tilstrækkeligt, da et samtykke skal være konkretiseret og informeret. Det blev ligeledes fastslået, at det ikke kunne tillægges betydning, at forbrugeren ved at indsende et udklip eller ved at sende en mail til fagforeningen kunne frabede sig markedsføringen.
Lignende afgørelser