Ophævelse af retningslinjer om brug af portrætbilleder i markedsføring
Dato
27. november 2013
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler Forbrugerombudsmandens beslutning om at ophæve de tidligere retningslinjer vedrørende brug af portrætbilleder og andre personlige kendetegn i markedsføring.
Baggrund
- De eksisterende retningslinjer var over 20 år gamle og blev vurderet ikke længere at være i overensstemmelse med den aktuelle retstilstand.
- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke er behov for nye retningslinjer på området.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Ophævelsen af retningslinjerne ændrer ikke den eksisterende beskyttelse af forbrugere mod misbrug af deres portrætbilleder eller andre personlige kendetegn i markedsføring.
- Beskyttelsen opretholdes gennem Forbrugerombudsmandens praksis med hjemmel i Markedsføringsloven § 1, stk. 1, der omhandler god markedsføringsskik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har ophævet de mere end tyve år gamle retningslinjer vedrørende brug af portrætbilleder og personlige kendetegn i markedsføring, da disse ikke længere stemmer overens med gældende retstilstand. Ophævelsen medfører ikke en materiel ændring i den beskyttelse, der gælder ved brug af sådanne kendetegn i markedsføringen. Denne beskyttelse videreføres i Forbrugerombudsmandens praksis med hjemmel i Markedsføringsloven § 1, stk. 1. Der er ikke umiddelbart planer om at udarbejde nye retningslinjer på området.
Lignende afgørelser