Afgørelse om hvorvidt en folder kan rubriceres som en gratisavis og omdeles til "Reklamer - Nej tak"-adresser
Dato
13. januar 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En udgiver ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om en folder kunne kategoriseres som en gratisavis/et skrift i henhold til Forbrugerombudsmandens retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden påført navn. Dette ville muliggøre omdeling til adresser, der er tilmeldt ordningen ”Reklamer – Nej tak”.
Baggrund
Udgiveren oplyste, at folderens redaktionelle indhold og annoncører primært henvendte sig til hus- og haveejere, og at folderen indeholdt mindst 25 % redaktionelt stof.
Forbrugerombudsmanden præciserede, at en gratisavis/et skrift ifølge retningslinjerne er en udgivelse med et "ikke ubetydeligt indhold i forhold til andelen af reklamer", og hvor der ikke er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncer.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden fandt, at det ud fra folderens indhold var uklart for læserne, hvornår teksterne var henholdsvis redaktionelt stof og reklame. Forbrugerombudsmanden lagde til grund, at tekster uden henvisning til virksomheder/produkter var redaktionelt stof, mens tekster med henvisning til virksomheder/produkter var reklame.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at:
- Der ikke var en klar skillelinje mellem redaktionelt stof og reklame.
- Der ikke var en tydelig markering af, hvilke tekster der var reklame.
- Folderen ikke havde et ikke ubetydeligt redaktionelt indhold i forhold til andelen af reklamer.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at folderen ikke kunne rubriceres som et skrift i retningslinjernes forstand, da der ikke var en klar skillelinje mellem redaktionelt stof og reklame, der ikke var en tydelig markering af reklame, og at folderen ikke havde et ikke ubetydeligt redaktionelt indhold i forhold til andelen af reklamer. Derfor kunne folderen ikke lovligt omdeles til adresser, som var tilmeldt en ”Nej tak”-ordning.
Lignende afgørelser