Markedsføring af forbrugslån og spil i podcasts: Sammenhæng og overtrædelse af Markedsføringsloven
Dato
2. september 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en henvendelse til Forbrugerombudsmanden vedrørende en planlagt podcast med et fodboldprogram og et sportsbettingprogram.
Sagens baggrund
- En person ønskede at lave en podcast med et separat fodboldprogram og et separat sportsbettingprogram.
- Fodboldprogrammet skulle have en forbrugslånsvirksomhed som annoncør.
- Sportsbettingprogrammet skulle have et spil eller en spiludbyder som annoncør.
Problemstilling
- Spørgsmålet var, om der ville være en overtrædelse af Markedsføringsloven § 11 b, hvis de to programmer blev markedsført sammen.
- Derudover var spørgsmålet, om visning af logoer og links på podcastens hjemmeside ville være problematisk.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der kunne være en problematisk sammenhæng mellem programmerne.
- Markedsføringen måtte ikke tilrettelægges på en måde, så forbrugerne kunne forbinde markedsføringen af forbrugslån og spil.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at hvis et fodboldprogram havde en forbrugslånsvirksomhed som annoncør, og et sportsbettingprogram havde en spiludbyder som annoncør, ville det være i strid med forbuddet i Markedsføringsloven § 11 b, hvis programmerne havde en sådan indbyrdes sammenhæng, at det kunne skabe en uhensigtsmæssig kobling mellem forbrugslån og spil.
Visning af logo, navn eller andre forretningskendetegn for forbrugslånsvirksomheder på podcastens hjemmeside måtte ikke ske på samme side som reklamer for spiludbydere, eller på sider, der vises umiddelbart efter hinanden. Der måtte heller ikke linkes eller på anden måde ske henvisninger mellem reklamerne for henholdsvis forbrugslånsvirksomheden/forbrugerkreditten og spiludbyderen/spillet.
Ved vurderingen af om forbuddet var overtrådt, ville Forbrugerombudsmanden blandt andet lægge vægt på, om markedsføringen på hjemmesiden var tilrettelagt på en sådan måde, at forbrugeren bevidst eller ubevidst kunne komme til at forbinde markedsføringen af de to typer virksomheder/produkter med hinanden.
Lignende afgørelser