Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vurderer markedsføring af forbrugslån og spil i podcasts

Dato

2. september 2020

Afgørelsestype

Markedsføring ifm. spil

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Sagen omhandler en henvendelse til Forbrugerombudsmanden vedrørende en planlagt podcast med et fodboldprogram og et sportsbettingprogram.

Sagens baggrund

  • En person ønskede at lave en podcast med et separat fodboldprogram og et separat sportsbettingprogram.

Problemstilling

  • Forbrugerombudsmanden skulle vurdere, om der ville være en problematisk sammenhæng, hvis fodboldprogrammet havde en forbrugslånsvirksomhed som annoncør, og sportsbettingprogrammet havde en spiludbyder som annoncør.
  • Derudover skulle det vurderes, om visning af logoer mv. for forbrugslånsvirksomheder på podcastens hjemmeside ville være problematisk i forhold til markedsføring af spiludbydere.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, om en sådan sammenhæng ville være i strid med Markedsføringsloven § 11 b, der omhandler restriktioner for markedsføring af spil og forbrugslån.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at hvis et fodboldprogram havde en forbrugslånsvirksomhed som annoncør, og et sportsbettingprogram havde en spiludbyder som annoncør, ville det være i strid med Markedsføringsloven § 11 b, hvis de to programmer havde en sådan indbyrdes sammenhæng, at det kunne skabe en uhensigtsmæssig kobling mellem forbrugslån og spil.

Forbrugerombudsmanden fastslog desuden, at visning af logo, navn eller andre forretningskendetegn for forbrugslånsvirksomheder på en podcasts hjemmeside, ville have karakter af markedsføring. Derfor måtte logo/navn/kendetegn ikke vises på samme side på hjemmesiden eller på sider, der vises umiddelbart efter hinanden med reklamer for spiludbydere. Der måtte heller ikke linkes eller på anden måde ske henvisninger mellem reklamerne for henholdsvis forbrugslånsvirksomheden/forbrugerkreditten og spiludbyderen/spillet.

Ved vurderingen af om forbuddet var overtrådt, ville Forbrugerombudsmanden blandt andet lægge vægt på, om markedsføringen på hjemmesiden var tilrettelagt på en sådan måde, at forbrugeren bevidst eller ubevidst kunne komme til at forbinde markedsføringen af de to typer virksomheder/produkter med hinanden.

Lignende afgørelser