Oplysningspligt vedrørende elektronisk kommunikation i markedsføringsmateriale
Dato
5. september 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed ønskede at overgå til udelukkende at kommunikere med nye kunder via e-mail og spurgte Forbrugerombudsmanden, om dette vilkår skulle fremgå af alt markedsføringsmateriale, eller om det var tilstrækkeligt, at det fremgik af de generelle vilkår.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at:
- Det skal være aftalt, hvis al kommunikation skal foregå elektronisk, da mange forbrugere ikke har adgang til e-mail.
- Dette vilkår er af væsentlig betydning for forbrugernes beslutning om at indgå en aftale.
- Det derfor ikke er tilstrækkeligt, at vilkåret alene fremgår af aftalevilkårene.
- Det endnu ikke er sædvanligt i alle brancher, at al kommunikation foregår via e-mail.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det følger af Markedsføringsloven § 12 a, stk. 1, nr. 3, at det skal oplyses i forbindelse med en købsopfordring, hvis det er et vilkår for aftalen, at al kommunikation vil foregå via elektronisk post, da dette afviger fra, hvad der er sædvanligt i branchen. Hvis der er tale om en købsopfordring i et medie med begrænsninger i rum og tid, skal denne oplysning dog ikke nødvendigvis medtages i reklamen, men den erhvervsdrivende skal gøre oplysningen tilgængelig for forbrugeren på anden vis.
Lignende afgørelser