Forbrugerombudsmandens vurdering af Markedsføringslovens § 14 om markedsføring af kreditkøb efter indførelsen af § 14a
Dato
20. juli 2011
Afgørelsestype
KreditkøbMarkedsføring af låneomkostninger
Fuld sag
Emner
Forhåndsbeskeder
Forbrugerombudsmanden har vurderet forholdet mellem Markedsføringsloven § 14 om markedsføring af kreditkøb og § 14a, der regulerer markedsføring af alle kreditaftaler.
Baggrund
- Forbrugerombudsmanden blev anmodet om at tage stilling til, om Markedsføringsloven § 14 fortsat har selvstændig betydning efter indførelsen af § 14a.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Markedsføringsloven § 14 regulerer prisoplysninger ved genstandsbestemte kreditkøb, mens § 14a regulerer markedsføringen af alle kreditaftaler.
- Der er et vist overlap mellem de to bestemmelser, men Markedsføringsloven § 14 skal overholdes i sin helhed ved markedsføring af genstandsbestemte kreditkøb.
Specifikke krav i Markedsføringsloven § 14, stk. 1:
- Nr. 1: Oplysning om kontantprisen. Dette krav overlapper med Markedsføringsloven § 14a, stk. 2, nr. 5.
- Nr. 2: Oplysning om kreditomkostningerne angivet som ét beløb. Kreditomkostningerne skal opgøres efter kreditaftaleloven.
- Nr. 3: Oplysning om de årlige omkostninger i procent (ÅOP).
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslår, at Markedsføringsloven § 14 fortsat skal overholdes i sin helhed ved markedsføring af genstandsbestemte kreditkøb. Dette indebærer, at kravene i § 14, stk. 1, nr. 1-3, skal opfyldes.
Specifikke punkter:
- Kontantpris: Oplysning om kontantprisen skal gives i henhold til Markedsføringsloven § 14, stk. 1, nr. 1. Dette krav overlapper med Markedsføringsloven § 14a, stk. 2, nr. 5, men begge bestemmelser skal overholdes.
- Kreditomkostninger: Kreditomkostningerne skal angives som ét beløb, jf. Markedsføringsloven § 14, stk. 1, nr. 2. Henvisningen til kreditaftalelovens kapitel 2 skal fortolkes direktivkonformt, således at der henvises til den nye definition i Kreditaftaleloven § 4, nr. 7.
- Årlige omkostninger i procent (ÅOP): Oplysning om ÅOP skal gives på en lige så fremtrædende måde som de øvrige kreditoplysninger, jf. Markedsføringsloven § 14, stk. 1, nr. 3. Beregningen af ÅOP følger fortsat Kreditaftaleloven § 16, som findes i kapitel 2.
Lignende afgørelser