Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af Markedsføringslovens § 14 om markedsføring af kreditkøb efter indførelsen af § 14a

Dato

20. juli 2011

Afgørelsestype

KreditkøbMarkedsføring af låneomkostninger

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Forbrugerombudsmanden har vurderet forholdet mellem Markedsføringsloven § 14 om markedsføring af kreditkøb og § 14a, der regulerer markedsføring af alle kreditaftaler.

Baggrund

  • Forbrugerombudsmanden blev anmodet om at tage stilling til, om Markedsføringsloven § 14 fortsat har selvstændig betydning efter indførelsen af § 14a.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Markedsføringsloven § 14 regulerer prisoplysninger ved genstandsbestemte kreditkøb, mens § 14a regulerer markedsføringen af alle kreditaftaler.
  • Der er et vist overlap mellem de to bestemmelser, men Markedsføringsloven § 14 skal overholdes i sin helhed ved markedsføring af genstandsbestemte kreditkøb.

Specifikke krav i Markedsføringsloven § 14, stk. 1:

  • Nr. 1: Oplysning om kontantprisen. Dette krav overlapper med Markedsføringsloven § 14a, stk. 2, nr. 5.
  • Nr. 2: Oplysning om kreditomkostningerne angivet som ét beløb. Kreditomkostningerne skal opgøres efter kreditaftaleloven.
  • Nr. 3: Oplysning om de årlige omkostninger i procent (ÅOP).

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslår, at Markedsføringsloven § 14 fortsat skal overholdes i sin helhed ved markedsføring af genstandsbestemte kreditkøb. Dette indebærer, at kravene i § 14, stk. 1, nr. 1-3, skal opfyldes.

Specifikke punkter:

Lignende afgørelser