Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende ÅOP-beregning og mangelfulde oplysninger i kviklånsmarkedsføring

Dato

26. januar 2017

Afgørelsestype

KreditkøbMarkedsføring af låneomkostningerOplysningspligterPriser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Sagen omhandler en kviklånsudbyders markedsføring af lån til forbrugere via to hjemmesider. Forbrugerombudsmanden undersøgte markedsføringen og fandt flere problemer:

Mangelfuld ÅOP-beregning

  • På hjemmesiderne var der en beregner, der viste kreditomkostningerne ved et lån på 2.000 kr. med en løbetid på 30 dage.
  • ÅOP (årlige omkostninger i procent) var oplyst for lavt, da beregningen fejlagtigt tog udgangspunkt i 360 rentedage i stedet for de korrekte 365 rentedage, som krævet ifølge bilag 1 til kreditaftaleloven.
  • Dette gav et misvisende billede af lånets reelle omkostninger.

Mangelfulde oplysninger om ydelse og debitorrente

  • Markedsføringen opfyldte ikke kravene i Markedsføringsloven § 14 a, stk. 2, nr. 6, da den viste ydelsen på lånet uden at oplyse, at ydelsen udgjorde det samlede tilbagebetalingsbeløb.
  • Debitorrenten, som skal oplyses som en procentsats jf. Kreditaftaleloven § 4, stk. 1, nr. 10, blev vist som et beløb.
  • Derudover blev der givet oplysning om ”Renten i løbetiden”, hvilket ikke er en lovpligtig standardoplysning. Dette skabte tvivl om, hvilken rente der var sammenlignelig med andre tilbud, og var egnet til at vildlede forbrugerne i strid med Markedsføringsloven § 3.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at kviklånsudbyderens markedsføring af lån var vildledende og i strid med markedsføringslovens bestemmelser. Udbyderen havde oplyst for lave ÅOP-værdier, da beregningen var baseret på 360 rentedage i stedet for 365, som krævet ifølge bilag 1 til kreditaftaleloven. Desuden var oplysningerne om ydelse, debitorrente og ”Renten i løbetiden” mangelfulde og potentielt vildledende.

Som følge af overtrædelserne af markedsføringsloven accepterede kviklånsudbyderen at betale en bøde på 119.000 kr., svarende til markedsføringsomkostningerne.

Lignende afgørelser