Vildledende ÅOP-beregning og mangelfulde oplysninger i kviklånsmarkedsføring
Dato
26. januar 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en kviklånsudbyders markedsføring af lån til forbrugere via to hjemmesider. Forbrugerombudsmanden undersøgte markedsføringen og fandt flere problemer:
Mangelfuld ÅOP-beregning
- På hjemmesiderne var der en beregner, der viste kreditomkostningerne ved et lån på 2.000 kr. med en løbetid på 30 dage.
- ÅOP (årlige omkostninger i procent) var oplyst for lavt, da beregningen fejlagtigt tog udgangspunkt i 360 rentedage i stedet for de korrekte 365 rentedage, som krævet ifølge bilag 1 til kreditaftaleloven.
- Dette gav et misvisende billede af lånets reelle omkostninger.
Mangelfulde oplysninger om ydelse og debitorrente
- Markedsføringen opfyldte ikke kravene i Markedsføringsloven § 14 a, stk. 2, nr. 6, da den viste ydelsen på lånet uden at oplyse, at ydelsen udgjorde det samlede tilbagebetalingsbeløb.
- Debitorrenten, som skal oplyses som en procentsats jf. Kreditaftaleloven § 4, stk. 1, nr. 10, blev vist som et beløb.
- Derudover blev der givet oplysning om ”Renten i løbetiden”, hvilket ikke er en lovpligtig standardoplysning. Dette skabte tvivl om, hvilken rente der var sammenlignelig med andre tilbud, og var egnet til at vildlede forbrugerne i strid med Markedsføringsloven § 3.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at kviklånsudbyderens markedsføring af lån var vildledende og i strid med markedsføringslovens bestemmelser. Udbyderen havde oplyst for lave ÅOP-værdier, da beregningen var baseret på 360 rentedage i stedet for 365, som krævet ifølge bilag 1 til kreditaftaleloven. Desuden var oplysningerne om ydelse, debitorrente og ”Renten i løbetiden” mangelfulde og potentielt vildledende.
Som følge af overtrædelserne af markedsføringsloven accepterede kviklånsudbyderen at betale en bøde på 119.000 kr., svarende til markedsføringsomkostningerne.
Lignende afgørelser