Command Palette

Search for a command to run...

Manglende kreditværdighedsvurdering fører til tilsidesættelse af kreditaftaler

Dato

25. juli 2019

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynInkassoKreditværdighedsvurderinger

Fuld sag

Emner

Forlig

I 2018 blev en forbruger bevilget lån fra flere forbrugslånsvirksomheder, banker og et realkreditinstitut. Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhederne havde overtrådt Kreditaftaleloven § 7 c, da de ikke foretog en tilstrækkelig kreditværdighedsvurdering af forbrugeren inden lånebevillingen.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugeren blev bevilget lån på trods af manglende evne til at afvikle dem.
  • Långiverne undlod at foretage tilstrækkelige kreditværdighedsvurderinger.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
  • Flere virksomheder eftergav efterfølgende gælden eller frafaldt krav på renter og gebyrer.
  • En virksomhed indgik forlig efter Forbrugerombudsmandens indtræden i sagen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at samtlige forbrugslånsvirksomheder, banker og realkreditinstituttet havde overtrådt Kreditaftaleloven § 7 c, fordi de ikke havde vurderet forbrugerens kreditværdighed på grundlag af fyldestgørende oplysninger inden bevillingen af lånene. Da virksomhedernes kreditaftaler med forbrugeren kom i stand på baggrund af en manglende eller mangelfuld overholdelse af kreditværdighedsvurderingspligten i Kreditaftaleloven § 7 c, var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at kreditaftalerne skulle tilsidesættes, jf. Aftaleloven § 38 c, jf. Aftaleloven § 36, som følge af forholdene ved aftalens indgåelse, således at forbrugeren var pligtig at tilbagebetale det lånte beløb, uden tillæg af nogen form for renter eller omkostninger – herunder misligholdelsesomkostninger. Flere virksomheder eftergav gælden, frafaldt krav på renter og gebyrer, eller indgik forlig med forbrugeren.

Lignende afgørelser