Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af markedsføring via lister med "venner"

Dato

16. maj 2004

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeSpam

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag vedrørende markedsføringspraksis, hvor forbrugere opgiver navne på andre forbrugere (venner) på en liste, hvilket potentielt kan udløse kommercielle henvendelser.

Sagens omstændigheder:

  • En virksomhed anvendte en praksis, hvor forbrugere kunne opgive navne på "venner" eller bekendte på en liste.
  • Denne liste blev efterfølgende brugt til at kontakte de pågældende personer med henblik på salg.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, om denne praksis var i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder Forbrugeraftaleloven § 6 og Markedsføringsloven § 1.

Problemstilling:

  • Spørgsmålet var, om en forbrugers opgivelse af en anden forbrugers navn kunne betragtes som en forudgående anmodning om at blive kontaktet.
  • Derudover blev det vurderet, om en sådan praksis udnyttede tillidsforholdet mellem "venner" på en urimelig måde.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden udtalte, at en forbrugers opgivelse af en anden forbrugers navn på en liste ikke kan anses for at være en forudgående anmodning om en personlig eller telefonisk henvendelse i overensstemmelse med Forbrugeraftaleloven § 6. En sælgers senere henvendelse på baggrund af en sådan anmodning er derfor omfattet af forbuddet i forbrugeraftaleloven. Brugen af et sådant koncept er i strid med Markedsføringsloven § 1, når den enkelte forbruger ikke ved sin underskrift har accepteret at blive optaget på en kundehvervningsliste.

Fremgangsmåden indebærer en betydelig risiko for misbrug af loyalitets- og tillidsforholdet mellem "venner", og der er en betydelig risiko for, at eventuelle indgåede aftaler bliver underkendt som ugyldige, og at de sælgere, der senere retter henvendelse til forbrugerne, begår et strafbart forhold.

Lignende afgørelser