Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vurderer TV-selskabs abonnementsvilkår som urimelige

Dato

28. april 2004

Afgørelsestype

Abonnementer på andre produkterUrimelige vilkår

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Et tv-selskabs abonnementsbetingelser blev indklaget af Forbrugerrådet til Forbrugerombudsmanden. Klagen omhandlede urimelige vilkår vedrørende opsigelse af abonnement og ombytning af dekoder.

Sagens omstændigheder

  • En forbruger kunne ikke opsige sit abonnement, selvom tv-selskabet havde foretaget en teknisk ændring, der gjorde den leverede dekoder ubrugelig.
  • Tv-selskabet krævede, at forbrugeren selv skulle betale for en ny dekoder for at kunne fortsætte med at se programmer.
  • Ved opsigelse af abonnementet inden udløb af den ordinære periode lukkede selskabet for abonnementet med det samme, men krævede betaling for op til 3 måneders abonnementsafgift.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var tv-selskabets ansvar at bære risikoen for tekniske ændringer. De modsatrettede bestemmelser i abonnementsvilkårene blev anset for urimelige og i strid med god markedsføringsskik. Det manglende sammenfald mellem betaling og mulighed for at se programmer blev ligeledes anset for at være i strid med markedsføringsloven.

Resultat

Tv-selskabet udarbejdede nye abonnementsbetingelser, der imødekom Forbrugerombudsmandens kritikpunkter. De konkrete klager blev løst i mindelighed, og Forbrugerombudsmanden fandt derfor ikke anledning til yderligere kritik.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at tv-selskabets abonnementsvilkår var urimelige og i strid med Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Dette skyldtes især, at selskabet krævede betaling for en periode, hvor forbrugeren ikke havde adgang til de aftalte programmer, samt at risikoen for tekniske ændringer blev lagt over på forbrugeren. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse udarbejdede tv-selskabet nye abonnementsbetingelser, der imødekom kritikpunkterne. Da de konkrete klager var løst i mindelighed, og tv-selskabet havde ændret sine vilkår, fandt Forbrugerombudsmanden ikke anledning til yderligere kritik.

Lignende afgørelser