Command Palette

Search for a command to run...

Abonnementsaftale betinget af accept af telefonisk kontakt er i strid med Forbrugeraftaleloven

Dato

28. april 2004

Afgørelsestype

AftaleindgåelseIndhentelse af samtykkeSpam

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagens baggrund

En teleudbyder udbød en rabataftale, hvor forbrugerne kunne ringe til fire selvvalgte numre til en lavere takst.

Markedsføringspraksis

Aftalen var betinget af, at forbrugerne gav tilladelse til, at teleudbyderen måtte kontakte dem telefonisk for at gennemgå deres engagement og tilbyde andre produkter.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var urimeligt at betinge en aftale af, at forbrugerne skulle give tilladelse til telefoniske henvendelser, da Forbrugeraftaleloven § 6 beskytter forbrugerne mod uanmodede telefoniske henvendelser. Det faktum, at forbrugerne kunne vælge andre, mindre favorable rabataftaler uden denne betingelse, ændrede ikke på vurderingen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at det var urimeligt og i strid med god markedsføringsskik at betinge en rabataftale af, at forbrugerne skulle fraskrive sig beskyttelsen mod telefoniske henvendelser, jf. Forbrugeraftaleloven § 6. Efter forhandlinger tilkendegav teleudbyderen, at de fremover ville give forbrugerne mulighed for at fravælge telefonisk kontakt.

Lignende afgørelser