Abonnementsaftale betinget af accept af telefonisk kontakt er i strid med Forbrugeraftaleloven
Dato
28. april 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagens baggrund
En teleudbyder udbød en rabataftale, hvor forbrugerne kunne ringe til fire selvvalgte numre til en lavere takst.
Markedsføringspraksis
Aftalen var betinget af, at forbrugerne gav tilladelse til, at teleudbyderen måtte kontakte dem telefonisk for at gennemgå deres engagement og tilbyde andre produkter.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var urimeligt at betinge en aftale af, at forbrugerne skulle give tilladelse til telefoniske henvendelser, da Forbrugeraftaleloven § 6 beskytter forbrugerne mod uanmodede telefoniske henvendelser. Det faktum, at forbrugerne kunne vælge andre, mindre favorable rabataftaler uden denne betingelse, ændrede ikke på vurderingen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at det var urimeligt og i strid med god markedsføringsskik at betinge en rabataftale af, at forbrugerne skulle fraskrive sig beskyttelsen mod telefoniske henvendelser, jf. Forbrugeraftaleloven § 6. Efter forhandlinger tilkendegav teleudbyderen, at de fremover ville give forbrugerne mulighed for at fravælge telefonisk kontakt.
Lignende afgørelser