Command Palette

Search for a command to run...

Krav om tydelig identifikation af arrangør på koncertbilletter

Dato

9. marts 2004

Afgørelsestype

ForudbetalingerOplysningspligter

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

I 2002 blev en koncert aflyst, hvilket resulterede i, at billetkøbere henvendte sig til billetbureauet for at få refunderet deres billetter. Billetbureauet afviste at refundere billetterne og henviste i stedet til koncertarrangøren, som var i betalingsstandsning og tilbød billetter til en anden koncert i stedet for refundering.

Forbrugerklagenævnets behandling

  • Forbrugerklagenævnet modtog flere klager fra forbrugere, der mente, at billetbureauerne skulle refundere billetterne.
  • Nævnet afgjorde, at forbrugere ikke kunne kræve refundering fra billetbureauet, da dette kun formidlede og distribuerede billetter.
  • Nævnet bemærkede, at billetterne ikke tydeligt angav, hvem der var koncertarrangør.

Forbrugerombudsmandens involvering

Forbrugerombudsmanden tog sagen op i lyset af Markedsføringsloven efter Forbrugerklagenævnets afgørelse.

  • Forbrugerombudsmanden kontaktede billetbureauet og andre lignende bureauer.
  • Forbrugerombudsmanden præciserede, at det klart skal fremgå af billetter til arrangementer, hvem der er arrangør, inklusive navn, adresse og telefonnummer.
  • Forbrugerombudsmanden understregede, at virksomheder med forudbetalinger bør minimere risikoen for tab for forbrugerne.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at det af koncertbilletter, teaterbilletter, biografbilletter, billetter til sportsbegivenheder og andre lignende arrangementer klart skal fremgå, hvem der er arrangør. Dette indebærer tydelig information om arrangørens navn, fysiske adresse og telefonnummer på billetten. Formålet er at sikre, at billetkøbere ved, hvem der er ansvarlig for afviklingen af arrangementet, og hvortil eventuelle reklamationer skal rettes. Forbrugerombudsmanden understregede, at virksomheder, der baserer deres forretning på forudbetalinger, bør minimere risikoen for, at forbrugerne mister deres penge, en holdning der deles med de nordiske kollegaer.

Lignende afgørelser