Misvisende markedsføring vedrørende tilladelse til telefonisk kontakt i forbindelse med fremsendelse af servicediskette
Dato
16. maj 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et pengeinstituts markedsføring via annoncer, hvor læsere kunne indsende en svarkuvert for at modtage en servicediskette med et pensionsprogram. Kuponen indeholdt en mulighed for at afkrydse "Ja tak, send mig venligst en gratis servicediskette med pensionsprogrammet. Jeg må gerne ringes op om fordelene ved nn bank."
Problemstilling
Forbrugerombudsmanden vurderede, at rubrikken i annoncen var misvisende og vildledende, da man ikke umiddelbart kunne acceptere at få fremsendt en gratis diskette, uden samtidig at give banken tilladelse til at blive ringet op om fordelene ved banken.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden fandt, at anmodningen om at blive ringet op ikke kunne betegnes som udtrykkelig og utvetydig, da den ved en naturlig sproglig fortolkning måtte forstås bredt og uden begrænsninger. Forbrugerombudsmanden fremhævede, at en aftale om telefonopringninger ikke kan have form af helt generelle og uspecificerede erklæringer, men skal angå nærmere afgrænsede emner. Ifølge Forbrugeraftaleloven § 6 må erhvervsdrivende ikke uden forudgående anmodning rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger for at indgå en aftale.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at den pågældende annonces tekst var i strid med Forbrugeraftaleloven § 6 (tidligere dørsalgslovens § 2, stk. 1) og derfor tillige i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.
Lignende afgørelser