Forbrugerombudsmanden kritiserer sparekasses brug af forudafkrydset samtykke i konkurrence
Dato
20. maj 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En sparekasse i Sønderborg tilbød borgerne at deltage i en konkurrence ved at samle et puslespil i den lokale sparekasse. Deltagelse i konkurrencen var kombineret med et forudafkrydset samtykke til at blive kontaktet telefonisk af sparekassen.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger, der stillede spørgsmål ved lovligheden af denne fremgangsmåde.
- Forbrugerombudsmanden udtalte, at det i sig selv ikke er ulovligt at kombinere deltagelse i en konkurrence med indhentelse af samtykke, men det er en betingelse, at det er klart for forbrugeren, at der samtidigt gives samtykke til at blive kontaktet med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var sparekassens samtykke ikke tilstrækkeligt klart, da det var afkrydset på forhånd og placeret nederst på puslespilsbrikken.
- Sparekassen har efterfølgende meddelt, at den ikke vil bruge de indsamlede samtykkeerklæringer og i stedet vil skrive ud til alle deltagerne i konkurrencen og oplyse om, at de selv må kontakte sparekassen, hvis de vil ringes op.
- Sparekassen lovede samtidig at tjekke ”Robinsonlisten” og kontrollere, at de ikke sender breve til forbrugere, som har frabedt sig at få markedsføringsmateriale tilsendt pr. brev.
- Efter Forbrugeraftaleloven § 6 må erhvervsdrivende ikke rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger uden forudgående anmodning, medmindre der er tale om bestilling af bøger, avisabonnementer og lign. Overtrædelse af forbrugeraftaleloven indebærer en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at sparekassens indhentelse af samtykke til telefonisk kontakt var utilstrækkelig klar, da samtykket var forudafkrydset og placeret nederst på puslespilsbrikken. Derfor ville det være ulovligt at bruge samtykket til at ringe forbrugere op. Sparekassen har efterfølgende meddelt, at de ikke vil bruge de indsamlede samtykker og i stedet vil informere deltagerne om muligheden for selv at kontakte sparekassen. Sparekassen lovede desuden at tjekke "Robinsonlisten" for at undgå at sende markedsføringsmateriale til forbrugere, der har frabedt sig dette. Overtrædelse af Forbrugeraftaleloven § 6 indebærer en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
Lignende afgørelser