Vildledende markedsføring af konkurrence med skjult abonnement
Dato
27. juni 2012
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En erhvervsdrivende udbød en online konkurrence med store bogstaver: ”Vind 1.000 kr. til [navn på butikskæde]”. Med mindre bogstaver stod: ”alle deltagere modtager 100 kr. gavekort til [butikskædens navn] og samtidig 7 dages prøve-adgang til [en tjeneste udbudt af den erhvervsdrivende]”.
Tilmeldingsprocessen
- Deltagere skulle udfylde navn, adresse, køn, telefonnummer og e-mail.
- Med små bogstaver, midt i en tekst om gavekortet, var det anført, at prøveabonnementet fortsatte til 295 kr. pr. måned efter prøveperioden.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden udtalte, at udtryk som ”prøve-medlemskab” skaber en forventning om, at der ikke indgås en løbende aftale.
- Annoncen var vildledende efter Markedsføringsloven § 3 på grund af den grafiske opsætning og manglende tydelighed om abonnementsaftalen.
- Virksomheden ændrede markedsføringen og tilbagebetalte penge til berørte kunder.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at annoncen var vildledende efter Markedsføringsloven § 3. Begrundelsen var, at brugen af udtryk som ”prøve-medlemskab” og ”prøveadgang” skaber en forventning om, at der ikke indgås en løbende aftale. Den grafiske opsætning af tilbuddet og den manglende tydelige oplysning om, at forbrugeren samtidig indgik en abonnementsaftale, bidrog til vildledningen. Den erhvervsdrivende ændrede straks sin markedsføring og tilbagebetalte vederlaget til de kunder, der ikke havde bemærket abonnementsaftalen.
Lignende afgørelser