Tv-udbyders bindingsperiode på 12 måneder via kortafgift vurderet i strid med forbrugeraftaleloven
Dato
11. juli 2014
Afgørelsestype
Abonnementer på andre produkterAftaleindgåelseOpsigelse
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Sagen omhandler en tv-udbyders abonnementsvilkår, hvor en årlig kortafgift kombineret med en månedlig abonnementsafgift skabte en bindingsperiode på 12 måneder.
Sagens omstændigheder
- TV2 overgik til at være en betalingskanal.
- Tv-udbyderen udbød et abonnement til en kampagnepris på 199 kr. for 12 måneder, bestående af en årlig kortafgift på 199 kr. og en månedlig abonnementsafgift på 19 kr.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at kortafgiften var en omgåelse af Forbrugeraftaleloven § 25 (nu Forbrugeraftaleloven § 28) om maksimal bindingsperiode på 6 måneder.
- Abonnementet var fortløbende og ophørte ikke automatisk efter 12 måneder.
- Forbrugerne fik ikke refunderet en forholdsmæssig del af kortafgiften ved opsigelse før tid, hvilket reelt bandt dem i 12 måneder.
Tv-udbyderens tiltag
- Tv-udbyderen omlagde abonnementet, så der kun var en månedlig abonnementsafgift med 6 måneders bindingsperiode.
- Kunder, der ønskede at opsige abonnementet før tid, kunne få refunderet den forholdsmæssige andel af kortafgiften.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at tv-udbyderens kortafgift reelt bandt forbrugerne i 12 måneder, hvilket var i strid med Forbrugeraftaleloven § 25 (nu Forbrugeraftaleloven § 28), der fastsætter en maksimal bindingsperiode på 6 måneder for abonnementer. Tv-udbyderen ændrede efterfølgende sin praksis og tilbød refundering af kortafgiften ved opsigelse før tid.
Lignende afgørelser