Command Palette

Search for a command to run...

Vurdering af vilkår om fortrydelsesret og gebyr ved formidling af biler

Dato

7. april 2016

Afgørelsestype

AftaleindgåelseFortrydelseOplysningspligter

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af lovligheden af deres vilkår vedrørende bortfald af fortrydelsesret for en formidlingsydelse af biler via en hjemmeside.

Sagens omstændigheder:

  • Virksomheden formidler kontakt mellem bilforhandlere og forbrugere.
  • Forbrugere kan sammenligne biler og anmode om tilbud via hjemmesiden.
  • Forbrugeren skal oprette en brugerprofil og acceptere brugervilkårene.
  • Ifølge brugervilkårene indgås en "bindende købsaftale", når et tilbud accepteres, uden fortrydelsesret.
  • Bilforhandleren hjemtager bilen, hvorefter der indgås en slutseddel mellem forbruger og forhandler.
  • Hvis formidlingsaftalen ikke fører til et endeligt køb, skal forbrugeren betale et gebyr på 250 kr.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser:

  • Vilkåret om den "bindende købsaftale" er uklart formuleret.
  • Gebyret på 250 kr. anses for at være en betaling for formidlingstjenesten.
  • Manglende tydelig information om aftaleindgåelse og betalingsforpligtelser kan vildlede forbrugerne.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden udtalte, at virksomhedens vilkår var uklart formuleret, da det ikke tydeligt fremgik, at forbrugeren indgik en formidlingsaftale ved at indsende sine ønsker. Gebyret på 250 kr. blev anset som betaling for formidlingstjenesten, hvilket er acceptabelt, hvis det klart fremgår, at forbrugeren indgår en aftale ved at indsende sine ønsker, så markedsføringen ikke er vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden gjorde virksomheden opmærksom på oplysningskravene i Markedsføringsloven § 12 a, stk. 1 vedrørende varens/tjenesteydelsens væsentligste karakteristika, betaling, levering, gennemførelse af aftalen, fortrydelsesret og pris.

Det blev påpeget, at ved elektronisk aftaleindgåelse skal det tydeligt fremgå, at forbrugeren skal betale for tjenesteydelsen, jf. Forbrugeraftaleloven § 12, og at forbrugeren tydeligt skal oplyses om tjenesteydelsens pris før bestilling.

Vedrørende bortfald af fortrydelsesret udtalte Forbrugerombudsmanden, at et samtykke til bortfald af fortrydelsesretten ikke kan indhentes ved accept af en hjemmesides brugervilkår, jf. Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 2.

Lignende afgørelser