Butiks returgebyr på 25 % vurderet i strid med markedsføringsloven
Dato
11. juni 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over, at en butik opkrævede et gebyr på 25 % ved brug af returretten.
Sagens omstændigheder
- En butik opkrævede et fast gebyr på 25 % ved brug af returretten i den fysiske handel.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var i strid med god skik.
- Efter forhandling ændrede virksomheden vilkåret, så gebyret nu er et beløb svarende til virksomhedens tab, dog højest 25 % af varens pris.
- Forbrugerombudsmanden understregede vigtigheden af tydelig oplysning om returvilkår inden købsaftalen indgås.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det oprindelige aftalevilkår om et fast gebyr på 25 % ved udnyttelse af returretten var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Efter forhandling med Forbrugerombudsmanden ændrede virksomheden vilkåret, så forbrugeren nu skal betale et beløb svarende til virksomhedens tab, dog højest 25 % af varens pris. Forbrugerombudsmanden gjorde desuden opmærksom på, at vilkårene for returnering af varekøb foretaget i en fysisk butik skal oplyses tydeligt over for forbrugeren, hver gang muligheden for returnering nævnes, og inden købsaftalen indgås.
Lignende afgørelser