Command Palette

Search for a command to run...

Butiks returgebyr på 25 % vurderet i strid med markedsføringsloven

Dato

11. juni 2021

Afgørelsestype

FortrydelseÆndringer i aftaler

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede over, at en butik opkrævede et gebyr på 25 % ved brug af returretten.

Sagens omstændigheder

  • En butik opkrævede et fast gebyr på 25 % ved brug af returretten i den fysiske handel.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var i strid med god skik.
  • Efter forhandling ændrede virksomheden vilkåret, så gebyret nu er et beløb svarende til virksomhedens tab, dog højest 25 % af varens pris.
  • Forbrugerombudsmanden understregede vigtigheden af tydelig oplysning om returvilkår inden købsaftalen indgås.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det oprindelige aftalevilkår om et fast gebyr på 25 % ved udnyttelse af returretten var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Efter forhandling med Forbrugerombudsmanden ændrede virksomheden vilkåret, så forbrugeren nu skal betale et beløb svarende til virksomhedens tab, dog højest 25 % af varens pris. Forbrugerombudsmanden gjorde desuden opmærksom på, at vilkårene for returnering af varekøb foretaget i en fysisk butik skal oplyses tydeligt over for forbrugeren, hver gang muligheden for returnering nævnes, og inden købsaftalen indgås.

Lignende afgørelser