Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens fortolkning af E-handelslovens krav om hjælpeværktøjer til at rette indtastningsfejl

Dato

14. december 2009

Afgørelsestype

E-handelslovenOplysningspligter

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En internetbutik søgte forhåndsbesked hos Forbrugerombudsmanden vedrørende fortolkningen af E-handelsloven § 11, stk. 1, der omhandler kravet om, at tjenesteydere skal stille hensigtsmæssige, effektive og tilgængelige tekniske hjælpeværktøjer til rådighed for tjenestemodtageren, således at denne har mulighed for at finde og rette indtastningsfejl inden en ordre afgives.

Sagens baggrund

  • Den erhvervsdrivende ønskede at indsætte et link i den sidste del af købsprocessen i stedet for en egentlig opsamlingsside. Dette link ville, ved aktivering, sende kunden tilbage til de indtastede oplysninger.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at formålet med bestemmelsen er, at det skal være nemt, gennemskueligt og let tilgængeligt for forbrugeren at finde og rette indtastningsfejl.
  • Forbrugerombudsmanden fandt, at hjælpeværktøjerne skal være tilgængelige under hele bestillingsforløbet og umiddelbart anvendelige direkte på hjemmesiden.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afgjorde, at internetbutikkens foreslåede løsning med et link i sidste del af købsprocessen, som kunderne skulle aktivere for at komme tilbage til deres indtastede oplysninger, ikke opfyldte kravene i E-handelsloven § 11, stk. 1. Forbrugerombudsmanden begrundede afgørelsen med, at hjælpeværktøjerne skal være tilgængelige under hele bestillingsforløbet og være umiddelbart anvendelige direkte på hjemmesiden. Et link i sidste del af købsprocessen blev anset for at være for sent i forløbet og ikke en tilstrækkeligt sikker løsning. Forbrugerombudsmanden vurderede, at en opsamlingsside bedre opfyldte kravet om, at det skal være nemt, gennemskueligt og let tilgængeligt for kunden at finde og rette indtastningsfejl.

Lignende afgørelser