Forbrugerombudsmandens vurdering af fortrydelsesret ved salg via webshop til EU/EØS-lande
Dato
21. august 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En erhvervsdrivende planlagde at starte en webshop med globalt salg og søgte Forbrugerombudsmandens vurdering af, om 14 dages fortrydelsesret skulle tilbydes kunderne.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at:
- Brug af aftalevilkår, der strider mod civilretlige forbrugerbeskyttelsesregler, er en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
- Danske webshops, der markedsfører sig over for forbrugere i EU/EØS-lande, skal overholde dansk markedsføringslov, inklusive regler om fortrydelsesret.
- Det er god markedsføringsskik, at danske erhvervsdrivende overholder danske forbrugerbeskyttelsesregler, selv ved handel med forbrugere i andre EU/EØS-lande.
- Erhvervsdrivende skal også overholde eventuelle strengere forbrugerbeskyttelsesregler i forbrugerens bopælsland, ellers overtrædes Markedsføringsloven § 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at en erhvervsdrivende, der markedsfører sig via en webshop til forbrugere i EU/EØS, skal overholde dansk markedsføringslov, herunder Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Dette indebærer også overholdelse af de civilretlige regler om fortrydelsesret. Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er i overensstemmelse med god markedsføringsskik, at danske erhvervsdrivende overholder danske forbrugerbeskyttelsesregler, også når de handler med forbrugere i andre EU/EØS-lande. Endvidere skal den erhvervsdrivende overholde eventuelle strengere forbrugerbeskyttelsesregler i det land, hvor forbrugeren er bosiddende, da manglende overholdelse vil udgøre en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1.
Lignende afgørelser