Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vurderer formidlers ansvar for oplysning om fortrydelsesret ved handel mellem private

Dato

25. marts 2009

Afgørelsestype

FortrydelseOplysningspligter

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler et firmas rolle som formidler af handler mellem private forbrugere via en hjemmeside.

Sagens omstændigheder

  • Firmaet faciliterer handler mellem forbrugere på sin hjemmeside.
  • Firmaet opkræver gebyrer for hver handel.
  • Firmaet stiller et betalingssystem til rådighed.

Problemstilling

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at firmaet var formidler i henhold til Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 3.
  • Firmaet oplyste ikke om fortrydelsesretten på sin hjemmeside.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden anså firmaet for at have en aktiv rolle i formidlingen.
  • Forbrugerombudsmanden anmodede firmaet om at oplyse om fortrydelsesretten.

Firmaets reaktion

  • Firmaet rettede ind og oplyser nu om fortrydelsesretten, selvom de ikke var enige i Forbrugerombudsmandens vurdering.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, efter at firmaet, der formidler handler mellem private forbrugere, rettede ind og oplyste om fortrydelsesretten på sin hjemmeside. Forbrugerombudsmanden vurderede, at firmaet agerede som formidler i henhold til Forbrugeraftaleloven § 3, stk. 3, da de tog gebyr for transaktioner og stillede et betalingssystem til rådighed. Dette medførte, at forbrugeraftalelovens bestemmelser om fortrydelsesret fandt anvendelse, selvom handlen foregik mellem to private forbrugere.

Lignende afgørelser