Command Palette

Search for a command to run...

Telemarketings mangelfulde oplysning om abonnementsaftale ved tilbud om billig film

Dato

27. august 2013

Afgørelsestype

AftaleindgåelseOplysningspligterTelefonsalgUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Sagen omhandler en virksomheds markedsføring via telefonisk kontakt, hvor forbrugere blev tilbudt en DVD-film som tak for deltagelse i en online undersøgelse. Kort efter modtagelsen af filmen modtog forbrugerne information om, at de havde indgået en abonnementsaftale.

Sagens omstændigheder

  • Telemarketing-sælgerne præsenterede indledningsvist et tilbud om en DVD-film til 49 kr.
  • Information om det efterfølgende abonnement blev først givet senere i samtalen.
  • Forbrugerne klagede over manglende tydelighed omkring abonnementsaftalen.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • Forbrugerombudsmanden fokuserede på overtrædelse af Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 2, der omhandler oplysningspligt ved telefonisk henvendelse.
  • Det blev undersøgt, om det kommercielle formål med opkaldet var tilstrækkeligt tydeligt fremlagt i starten af samtalen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det kommercielle formål med telefonsælgerens henvendelse var at tilbyde et medlemskab af en filmklub, og at dette skulle oplyses tydeligt lige efter oplysningen om den erhvervsdrivende. Forbrugerombudsmanden vurderede endvidere, at der var tale om vildledning, da der under samtalen blev fokuseret på, at forbrugeren kunne få en billig film, mens oplysningen om, at forbrugeren samtidig indgik en abonnementsaftale, og prisen for aftalen blev nedtonet.

Lignende afgørelser