Manglende oplysninger om fortrydelsesret ved telefonisk salg til forbrugere
Dato
19. december 2013
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende markedsførte kurser til andre erhvervsdrivende via sin hjemmeside, men indgik også aftaler med forbrugere telefonisk.
Sagens omstændigheder
- Når en forbruger indgik en aftale telefonisk, sendte den erhvervsdrivende en ordrebekræftelse.
- Ordrebekræftelsen angav, at aftalen var bindende, men at forbrugeren havde 14 dages fortrydelsesret ifølge forbrugeraftaleloven.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om fjernsalg.
- Den erhvervsdrivende blev pålagt at give forbrugerne alle oplysninger i henhold til Forbrugeraftaleloven § 12, jf. Forbrugeraftaleloven § 11, og Bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret i henhold til lov om visse forbrugeraftaler § 1 og Bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret i henhold til lov om visse forbrugeraftaler § 8.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at dennes ordrebekræftelser ikke opfyldte kravene i Forbrugeraftaleloven § 12, jf. Forbrugeraftaleloven § 11, samt kravene i Bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret i henhold til lov om visse forbrugeraftaler § 1 og Bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret i henhold til lov om visse forbrugeraftaler § 8, jf. bilag 7.
Lignende afgørelser