Forbrugerombudsmandens vurdering af oplysningskrav ved bestillingsknapper i fjernsalgsaftaler
Dato
21. august 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende har anmodet Forbrugerombudsmanden om at vurdere, om kravene i Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 1, 1. punktum, kan opfyldes ved at anføre en bestemt tekst over bestillingsknappen på en hjemmeside.
Baggrund
- Sagen drejer sig om fortolkningen af Forbrugeraftaleloven § 12, der implementerer artikel 8, stk. 2, i forbrugerrettighedsdirektivet.
- Bestemmelsen omhandler formkrav til aftaler indgået ved brug af elektroniske midler, hvor forbrugeren pålægges en betalingsforpligtelse.
- Det centrale spørgsmål er, om oplysningen om betalingsforpligtelsen skal fremgå direkte af bestillingsknappen, og om der må indsættes yderligere tekst mellem oplysninger om betalingsforpligtelsen og selve bestillingsknappen.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden har vurderet den konkrete formulering og dens placering i forhold til bestillingsknappen.
- Forbrugerombudsmanden lægger vægt på forarbejderne til Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 1, hvor det fremgår, at knappen eller en tilsvarende funktion på let læselig måde skal være mærket "ordre med betalingsforpligtelse" eller en tilsvarende utvetydig formulering.
- Forbrugerombudsmanden bemærker, at oplysningerne i Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18, skal gives umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at det ikke er tilstrækkeligt til at opfylde oplysningspligten i Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 1, at oplysningen om, at forbrugeren påtager sig en betalingsforpligtelse, ikke er anført på selve bestillingsknappen, når den erhvervsdrivende anvender en knap til afgivelse af en ordre. Det er heller ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne i Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18, indsættes med yderligere tekst mellem oplysningerne og bestillingsknappen.
Lignende afgørelser