Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af teleselskabs brug af CPR-nummer ved online køb af taletid

Dato

18. marts 2015

Afgørelsestype

AftaleindgåelseBrug af CPR-oplysninger mv.Etik og almene samfundshensyn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Teleselskabet indførte brugerregistrering ved første online-køb af taletid, hvor cpr-nummer blev brugt til adressevalidering mod CPR-registret for at mindske tab ved brug af stjålne betalingskort. Teleindustrien argumenterede med, at teleselskaber er omfattet af hvidvasklovens krav om legitimation, når kunder kan bruge taletiden til at købe varer og tjenester hos tredjemand.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at lovligheden af at afkræve cpr-nummer afhænger af, om teleselskabet kan anses for udbyder af betalingstjenester/udsteder af elektroniske penge og dermed er omfattet af hvidvasklovens krav om legitimation. Den nærmere afgørelse heraf skal foretages af Finanstilsynet.

Forbrugerombudsmanden bemærkede, at hvidvasklovens legitimationskrav som udgangspunkt gælder, når kunden med taletiden kan købe og betale for varer og tjenesteydelser hos tredjemand. Det forudsættes, at teleselskabet har de nødvendige tilladelser efter betalingstjenesteloven som betalingsinstitut og som e-penge-institut.

Da teleselskabet forventede at indføre NemID og ophøre med cpr-valideringen, fandt Forbrugerombudsmanden ikke anledning til at vurdere cpr-spørgsmålet yderligere.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt ikke anledning til at vurdere teleselskabets brug af cpr-numre i videre omfang, da selskabet forventede at indføre NemID og ophøre med cpr-valideringen. Forbrugerombudsmanden bemærkede dog, at hvis teleselskabet indgår aftale med kunden om automatisk optankning, vil selskabet kunne afkræve kunden dennes cpr-nummer, da der etableres et løbende mellemværende.

Lignende afgørelser