Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af markedsføringskonceptet "Den sorte Mand" som stridende mod god markedsføringsskik

Dato

12. maj 2004

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynInkasso

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler Forbrugerombudsmandens vurdering af et markedsføringskoncept kaldet "Den sorte Mand", udbudt af et inkassobureau. Konceptet indebar, at en person i sort tøj fulgte skyldneren tæt, når denne forlod sin bopæl.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugerombudsmanden modtog henvendelser om markedsføringskonceptet i 1994.
  • Konceptet gik ud på, at kreditorer kunne "leje" en person fra inkassobureauet til at følge skyldnere.
  • Personen, benævnt "Den sorte Mand", skulle være iført sort bowlerhat og sort jakkesæt/kjolesæt.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at konceptet var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.
  • Inkassobureauet oplyste, at konceptet angiveligt aldrig var blevet anvendt og ville blive stoppet.
  • Forbrugerombudsmanden undlod herefter at nedlægge et foreløbigt forbud eller anlægge en forbudssag.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at inkassobureauets markedsføringskoncept "Den sorte Mand" udgjorde en grov overtrædelse af kravet om god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1. Da inkassobureauet oplyste, at konceptet aldrig var blevet anvendt og ikke ville blive anvendt fremover, undlod Forbrugerombudsmanden at nedlægge et foreløbigt forbud eller anlægge en forbudssag.

Lignende afgørelser