Forbrugerombudsmanden indskærper krav om tydelig varsling af nye gebyrer
Dato
29. september 2010
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En kortudsteder sendte en varslingsskrivelse til sine kunder om indførelse af et nyt gebyr. Forbrugerombudsmanden vurderede, at varslingen ikke var tilstrækkelig tydelig, da informationen om det nye gebyr var skjult i anden information.
Sagens omstændigheder
- Varslingsskrivelsen bestod af to ark.
- Det ene ark indeholdt reklamer for Mastercard og information om, at et fast årsgebyr ville være billigere for de fleste kunder.
- Det andet ark nævnte, at enkelte gebyrer var ændret, med et link til yderligere information.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden fandt, at varslingen ikke var tilstrækkelig tydelig, da oplysningerne om det nye gebyr var "skjult" i anden information, hvilket er problematisk i henhold til Markedsføringsloven § 15.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at kortudstederen fremover skal sikre, at varslinger om nye gebyrer er tydelige og ikke skjules i reklamemateriale. Begrundelsen var, at den konkrete varslingsskrivelse var udformet på en måde, hvor oplysningerne om det nye gebyr var skjult i anden information, hvilket er i strid med Markedsføringsloven § 15.
Lignende afgørelser