Command Palette

Search for a command to run...

Mangelfuld oplysning om returfragtgebyr og efterfølgende rykkerskrivelser

Dato

15. juli 2014

Afgørelsestype

GebyrerInkasso

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen drejer sig om en forbrugerklage over et returfragtgebyr på 39 kr. i forbindelse med returnering af et par støvler købt online. Forbrugeren var ikke bekendt med gebyret eller hvordan det skulle betales, og modtog efterfølgende rykkerskrivelser og inkassovarsel, selv efter betaling.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugeren returnerede et par støvler købt online.
  • Der opstod uenighed om et returfragtgebyr på 39 kr.
  • Forbrugeren modtog rykkerskrivelser og inkassovarsel, selv efter at have betalt gebyret.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysninger om gebyrer og betaling skal være klare og tydelige, jf. markedsføringslovens almindelige tydelighedskrav. Det er også relevant for vurderingen af, om en rykkerskrivelse er fremsendt med rimelig grund, jf. Renteloven § 9 b, stk. 1. Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selvom en køber kan benytte fortrydelsesretten jf. Forbrugeraftaleloven § 19, stk. 2, var det ikke tydeligt oplyst, hvornår gebyret skulle betales og hvordan.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede, at e-handelsbutikken skal sikre, at skyldnere tydeligt oplyses om fordringens eksistens, samt hvornår og hvordan betaling skal ske, før der fremsendes rykkerskrivelser med gebyr eller sagen overdrages til inkasso. Dette skal ske i overensstemmelse med Renteloven § 9 b, stk. 1.

Lignende afgørelser