Mangelfuld oplysning om returfragtgebyr og efterfølgende rykkerskrivelser
Dato
15. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen drejer sig om en forbrugerklage over et returfragtgebyr på 39 kr. i forbindelse med returnering af et par støvler købt online. Forbrugeren var ikke bekendt med gebyret eller hvordan det skulle betales, og modtog efterfølgende rykkerskrivelser og inkassovarsel, selv efter betaling.
Sagens omstændigheder
- Forbrugeren returnerede et par støvler købt online.
- Der opstod uenighed om et returfragtgebyr på 39 kr.
- Forbrugeren modtog rykkerskrivelser og inkassovarsel, selv efter at have betalt gebyret.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysninger om gebyrer og betaling skal være klare og tydelige, jf. markedsføringslovens almindelige tydelighedskrav. Det er også relevant for vurderingen af, om en rykkerskrivelse er fremsendt med rimelig grund, jf. Renteloven § 9 b, stk. 1. Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selvom en køber kan benytte fortrydelsesretten jf. Forbrugeraftaleloven § 19, stk. 2, var det ikke tydeligt oplyst, hvornår gebyret skulle betales og hvordan.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at e-handelsbutikken skal sikre, at skyldnere tydeligt oplyses om fordringens eksistens, samt hvornår og hvordan betaling skal ske, før der fremsendes rykkerskrivelser med gebyr eller sagen overdrages til inkasso. Dette skal ske i overensstemmelse med Renteloven § 9 b, stk. 1.
Lignende afgørelser