Command Palette

Search for a command to run...

Rapport om børns brug af internettet kritiseres for at opfordre til manipulation af børn i markedsføring

Dato

4. maj 2004

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynMindreårige og aftalerReklamer på sociale medierSkjult reklame - genereltUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Forbrugerombudsmanden behandlede en sag vedrørende et konsulentfirmas rapport, "KidZone-Internettet fra børneperspektiv", der omhandlede børns brug af internettet og markedsføring.

Sagens baggrund

  • Konsulentfirmaet havde udarbejdet en rapport om, hvordan børn bruger og opfatter internettet.
  • Rapporten blev udsendt til firmaets nuværende og potentielle kunder.

Forbrugerombudsmandens vurdering af rapporten

  • Forbrugerombudsmanden fandt, at rapportens indhold og budskab stred mod god markedsføringsskik.
  • Rapporten fremhævede internettet som et effektivt markedsføringsværktøj over for børn og unge, hvor interaktivitet kunne skabe engagement og positive relationer til mærkevarer.
  • Rapporten blev anset for at være en undervisning i, hvordan internettet kan bruges til markedsføring over for børn og unge.
  • Anbefalingerne i rapporten blev vurderet til at opfordre erhvervsdrivende til at manipulere og påvirke børn og unge gennem interaktiv reklame.
  • Forbrugerombudsmanden fandt det problematisk, at rapporten fremhævede Walt Disneys børne-websted "Disney Daily Blast" som et positivt eksempel, da Disneys markedsføring tidligere var blevet kritiseret.
  • Forbrugerombudsmanden afviste en eventuel ansvarsfraskrivelse i rapporten og fastholdt sin holdning om, at der bør være foranstaltninger, der sikrer, at børn og unge ikke kan indgå købsaftaler på internettet.
  • Forbrugerombudsmanden understregede, at rapporten modarbejdede henstillingen om, at erhvervsdrivende bør udforme egne etiske regler for markedsføring rettet mod børn og unge.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at konsulentfirmaets rapport om børns brug af internettet og dennes anbefalinger om markedsføring over for børn stred mod god markedsføringsskik. Rapporten blev anset for at opfordre til manipulation af børn og unge gennem interaktiv reklame, hvilket udnytter deres manglende erfaring og godtroenhed. Forbrugerombudsmanden fastholdt sin holdning om, at erhvervsdrivende bør udforme etiske regler for markedsføring rettet mod børn og unge, og at rapporten modarbejdede denne henstilling.

Lignende afgørelser