Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende reklame for musikklub i børneblad

Dato

4. maj 2004

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynMindreårige og aftalerSpil

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En musikklub annoncerede i et børneblad med en reklamefolder, der tilbød CD'er og kassetter til lave priser. Folderen indeholdt et skrabespil, hvor man kunne "vinde" en CD til 19,95 kr. eller en kassette til 4,95 kr. Det var dog angivet med små bogstaver, at prisen var eksklusive porto og ekspeditionsgebyr på 19,95 kr. Ved bestilling af en CD eller kassette blev man automatisk medlem af en musikklub, hvor man hver 4. uge modtog en ny CD eller kassette.

Forbrugerklagen

En mor klagede til Forbrugerombudsmanden over, at hendes datter var blevet skuffet, da hun troede, hun havde vundet en billig CD, men i realiteten skulle betale 40 kr. Moderen fandt reklamen usmagelig, da den var rettet mod børn.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selvom reklamen ikke direkte var rettet mod børn, var den indlagt i et børneblad. Derfor skulle den erhvervsdrivende være særlig opmærksom på reklamens udformning. Forbrugerombudsmanden vurderede, at mange børn ville opfatte reklamen som et tilbud om en billig CD eller kassette, men ikke ville være i stand til at gennemskue den samlede pris og konsekvenserne af bestillingen, nemlig et medlemskab af en musikklub.

Udgivers reaktion

Udgiveren af bladet erkendte, at annoncens udformning med skrabefelter kunne give læserne en fejlagtig opfattelse af, at der var tale om et gavespil, og besluttede derfor at stoppe med at optage den pågældende reklame i bladet.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at reklamefolderens udformning og placering i et børneblad var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, da den var vildledende over for børn og unge. Udgiveren af bladet erkendte, at reklamen kunne give læserne en fejlagtig opfattelse af, at der var tale om et gavespil, og besluttede at stoppe med at optage den pågældende reklame. Forbrugerombudsmanden foretog herefter ikke videre i sagen.

Lignende afgørelser