Sag om markedsføring af julekonto til mindreårig
Dato
12. maj 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
I december 1998 modtog Forbrugerombudsmanden en klage over en erhvervsdrivendes markedsføring af en julekontoordning. Den erhvervsdrivende havde sendt et personligt brev til en 13-årig pige med tilbud om at oprette en julekonto.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede indledningsvist, at oprettelsen af en kontoordning kunne have uoverskuelige økonomiske konsekvenser for mindreårige og derfor var utilbørlig. Markedsføringen forekom desuden aggressiv og potentielt i strid med god markedsføringsskik.
Erhvervsdrivendes svar
Den erhvervsdrivende oplyste, at de rutinemæssigt registrerede navn og adresse på alle kunder, der købte varer med garanti eller indberetningspligt til licenskontoret, uanset alder. De havde en intern regel om at gøre børn og unge under 18 år reklamepassive, men erkendte, at enkelte børn kunne modtage tilbuddet, hvis deres forældre handlede i børnenes navn.
Den erhvervsdrivende oplyste, at de ville ændre tilbuddet, så det tydeligt fremgik, at kontoordningen kun kunne oprettes af personer over 18 år.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt ikke anledning til at foretage yderligere i sagen, da den erhvervsdrivende efter henvendelsen ville ændre tilbuddet, så det klart fremgik, at kontoordningen kun kunne etableres af personer over 18 år.
Lignende afgørelser