Manglende information om køb i demospil og vildledning om fortrydelsesret ved salg af mobiltelefoner til børn
Dato
17. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en mobilproducent, der havde installeret demospil på mobiltelefoner, som kunne købes efter en prøveperiode. Flere forældre klagede over, at deres børn uden samtykke havde købt disse spil for 50 kr. stykket via telefonregningen.
Sagens omstændigheder
- Forældre og bedsteforældre havde købt mobiltelefoner til børnene og oprettet mobilabonnementer i eget navn.
- Mobiltelefonerne indeholdt demospil, der efter en kort prøveperiode krævede køb af den fulde version.
- Børnene købte spillene uden forældrenes samtykke.
Forbrugerklager og problemstillinger
- Forældrene var ikke klar over, at demospillene kunne købes for penge.
- Der var manglende information om, hvordan man kunne spærre for køb af spil.
- Betingelserne for spiltjenesten var uklare omkring fortrydelsesretten.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at mobilproducenten havde pligt til at informere om særlige forholdsregler, når mobiltelefoner blev givet til børn.
- Oplysninger på andre sprog end dansk blev ikke anset for klare og forståelige.
- Henvisning til forretningsbetingelserne var ikke tilstrækkelig til at opfylde oplysningskravet.
- Teksten i betingelserne om fortrydelsesret var vildledende og i strid med Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 4.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at mobilproducenten havde overtrådt Markedsføringsloven § 1, stk. 1, ved ikke at give tilstrækkelig information om de særlige forholdsregler, der skulle tages, når mobiltelefoner blev givet til børn. Dette inkluderede manglende oplysning om demospil, der kunne købes for penge, og hvordan man kunne spærre for køb af spil/sms-tjenester.
Forbrugerombudsmanden vurderede også, at betingelserne for spiltjenesten ikke opfyldte kravet i Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 4, om klar information om fortrydelsesretten, og at teksten var vildledende. Da der ikke var tilstrækkelig oplysning om fortrydelsesretten, havde forbrugerne fortsat mulighed for at fortryde købene efter Forbrugeraftaleloven § 18, og skulle derfor have deres penge tilbage.
Mobilproducenten tog Forbrugerombudsmandens udtalelser til efterretning.
Lignende afgørelser