Far overtrådte god markedsføringsskik ved brug af sin søn i reklame på YouTube
Dato
9. februar 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en far, der lod sin 13-årige søn reklamere for en virksomhed på en YouTube-kanal, som faren ejede, administrerede og overvågede. Kanalen havde over 50.000 følgere, inklusive mindreårige.
Sagens omstændigheder
- Faren ejede og administrerede en YouTube-kanal i sin søns navn.
- Sønnen, der var 13 år, reklamerede for en virksomhed på kanalen.
- Kanalen havde over 50.000 følgere, herunder mindreårige.
Markedsføring og Forretningspraksis
- Indholdet på kanalen blev anset for at være kommercielt, da faren eller sønnen havde fordel af det.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at faren var ansvarlig for det kommercielle indhold.
Forbrugerklager og Problemstillinger
- Markedsføringen rettede sig mod børn og unge.
- En af videoerne indeholdt direkte købsopfordringer til børn.
- Videoen indeholdt reklame, uden at det tydeligt fremgik.
Forbrugerombudsmandens Undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og Markedsføringsloven § 3, stk. 2.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at de direkte købsopfordringer var i strid med Markedsføringsloven § 9 sammenholdt med pkt. 28 i bilag 1 til markedsføringsloven.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at den manglende tydeliggørelse af reklame var i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 4.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at faren havde overtrådt god markedsføringsskik ved at lade sin 13-årige søn reklamere for en virksomhed på en YouTube-kanal, som faren ejede, administrerede og overvågede. Dette var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Da markedsføringen rettede sig mod børn og unge, skulle den være udformet med særlig hensyntagen til deres naturlige godtroenhed og manglende erfaring, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 2. En af videoerne indeholdt direkte købsopfordringer til børn, hvilket var i strid med Markedsføringsloven § 9 sammenholdt med pkt. 28 i bilag 1 til markedsføringsloven. Endelig vurderede Forbrugerombudsmanden, at videoen indeholdt skjult reklame, hvilket var i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 4.
Lignende afgørelser