Markedsføringslovens § 14 a: Anvendelse ved markedsføring af rente- og omkostningsfrie lån
Dato
18. december 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden har vurderet anvendelsesområdet for Markedsføringsloven § 14 a i forbindelse med markedsføring af rente- og omkostningsfrie lån til forbrugere.
Baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog en henvendelse fra en brancheorganisation vedrørende fortolkningen af Markedsføringsloven § 14 a.
- Henvendelsen omhandlede, hvorvidt oplysningspligten i Markedsføringsloven § 14 a finder anvendelse ved markedsføring af lån uden renter og omkostninger.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden har foretaget en vurdering af bestemmelsens anvendelsesområde.
- Vurderingen tager udgangspunkt i implementeringen af forbrugerkreditdirektivets artikel 4 og artikel 21, litra a.
- Forbrugerombudsmanden har lagt vægt på bemærkningerne til Markedsføringsloven § 14 a, der indikerer, at lovgivers intention har været at give bestemmelsen samme anvendelsesområde som forbrugerkreditdirektivet.
- Det er præciseret, at selvom Markedsføringsloven § 14 a ikke finder anvendelse, gælder markedsføringslovens øvrige bestemmelser fortsat.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte i en forhåndsbesked, at oplysningspligten i Markedsføringsloven § 14 a ikke finder anvendelse ved markedsføring af helt rente- og omkostningsfrie lån til forbrugere. Denne fortolkning er baseret på en indskrænkende forståelse af bestemmelsen, idet den implementerer artikel 4 og artikel 21, litra a, i forbrugerkreditdirektivet. Forbrugerombudsmanden bemærkede dog, at markedsføringslovens øvrige bestemmelser, herunder Markedsføringsloven § 3 om vildledende markedsføring, fortsat gælder. Ligeledes gælder reglerne i bekendtgørelse nr. 1203 af 28. september 2010 om information til forbrugere om priser på låne- og kredittilbud og valutakurser samt bekendtgørelse nr. 1210 af 24. oktober 2010 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter.
Lignende afgørelser