Vildledende markedsføring af privatleasingaftale vedrørende oplysning om samlede omkostninger
Dato
29. november 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed forelagde sin markedsføring af en privatleasingaftale for Forbrugerombudsmanden for at få en vurdering af, om den var i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 13 og Markedsføringsloven § 14 a.
Sagens omstændigheder
- Markedsføringen foregik via annoncer på Facebook, Google AdWords og onlinebannere.
- Annoncerne viste en månedlig ydelse for leasing af en bil.
- Forbrugere skulle klikke på et link i annoncerne for at se en landingsside med de væsentlige betingelser og vilkår for leasingaftalen, herunder oplysninger om førstegangsbetaling og bindingsperiode.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden fastslog, at Markedsføringsloven § 14 a kun gælder for kreditaftaler omfattet af kreditaftaleloven.
- Da der var tale om en leasingaftale uden købepligt, fandt Forbrugerombudsmanden, at Markedsføringsloven § 14 a ikke var relevant.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen skulle vurderes efter Markedsføringsloven § 3, da Markedsføringsloven § 13 var foreslået ophævet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen af leasingaftalen var vildledende, da den månedlige ydelse blev fremhævet uden tydeligt at oplyse om yderligere omkostninger som førstegangsbetaling og bindingsperiode. Selvom Markedsføringsloven § 14 a ikke fandt anvendelse, da der var tale om en leasingaftale uden købepligt, skulle markedsføringen vurderes efter Markedsføringsloven § 3. Annonceringen var egnet til at vildlede forbrugerne, da de først ved at klikke på annoncerne fik adgang til de fulde vilkår.
Lignende afgørelser