Diskotek politianmeldt for alkoholmarkedsføring rettet mod mindreårige
Dato
30. juli 2020
Afgørelsestype
Alkohol og andre uegnede produkterReklamer på sociale medier
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Lovreferencer
Et diskotek markedsførte fem arrangementer på et socialt medie, hvoraf mindst ét arrangement indeholdt omtale af alkoholholdige drikke. Markedsføringen var rettet mod 16-17-årige, da diskoteket i opslagene skrev, at der var adgang med studiekort (fra et gymnasium eller en erhvervsuddannelse), at aldersgrænsen var 16 år eller anvendte markeringen 16+.
Markedsføringens indhold
- Et af arrangementerne blev markedsført med teksten: ”[… ] Alder: 16 år el. studiekort [… ]Der er rift om bordene, så det er først til mølle princippet. #1 Premium 3L Ciroc Premium vodka 3L I am rosé 24 Redbull 15 Gratis entre 15 Udenom køen 7450 #2 4 fl Smir-noff 2 fl shots 8L mixer 10 Gratis entre 10 Udenom køren 3450 #3 2 fl smirnoff vodka 1 fl shots 1 fl 1,5L SCAVI & RAY Magnum bobler 4L mixer 8 Gratis entre 8 Udenom køen 1950 #4 1 fl smirnoff vodka. 1 fl shots 2 L mixer 6 Gratis entre 6 udenom køen 1250 […]”.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen rettede sig mod personer fra 16-17 år, da diskoteket havde omtalt alkohol og samtidig havde skrevet i opslagene, at der var adgang med studiekort (fra et gymnasie eller en erhvervsuddannelse), at aldersgrænsen var 16 år eller anvendt markeringen 16+.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte diskoteket for overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 2. Diskoteket vedtog efterfølgende en bøde på 50.000 kr.
Lignende afgørelser