Markedsføring af alkoholopskrifter på piskeflødekarton strider mod god markedsføringsskik
Dato
23. august 2005
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler Forbrugerombudsmandens vurdering af, hvorvidt en opskrift på "hotte vodkashots" på en piskeflødekarton, herunder nævnelse af et konkret alkoholprodukt, er i overensstemmelse med god markedsføringsskik.
Sagens omstændigheder
- Arla havde på en piskeflødekarton påført en opskrift på "hotte vodkashots", hvori et konkret alkoholprodukt blev nævnt.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette ikke var foreneligt med god markedsføringsskik, da der også indgår en etisk dimension heri.
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at Arlas produkt markedsføres i mejeriafdelingerne og ikke i detailhandelens spiritusafdelinger.
- Arla har efterfølgende besluttet ikke fremadrettet at markedsføre eller udvikle yderligere opskrifter på mælkedrikke, der indeholder alkohol.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke er i overensstemmelse med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, at påføre en opskrift på "hotte vodkashots" på en piskeflødekarton, herunder at nævne et konkret alkoholprodukt. Arla har efterfølgende besluttet ikke fremadrettet at markedsføre eller udvikle yderligere opskrifter på mælkedrikke, der indeholder alkohol.
Lignende afgørelser