Forbrugerombudsmanden kritiserer Nopal Party Cactus for at opfordre til druk i markedsføringen
Dato
26. oktober 2006
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag vedrørende Den Sunde Linie A/S' markedsføring af produktet Nopal Party Cactus. Sagen omhandlede en annonce og tekster på virksomhedens hjemmeside, som Forbrugerombudsmanden anså for at opfordre til overdreven alkoholindtagelse.
Sagens baggrund
- Den Sunde Linie A/S markedsførte produktet Nopal Party Cactus.
- Forbrugerombudsmanden modtog bemærkninger om, at virksomheden overtrådte Markedsføringsloven § 1 ved at opfordre til alkoholindtagelse.
- Virksomheden anførte, at reklamen blot konstaterede, at det er normalt at drikke øl, mens man ser fodbold, og at de normalt oplyser om Sundhedsstyrelsens anbefalinger for alkoholindtagelse.
Markedsføringens indhold
- På virksomhedens hjemmeside var der et link "Opskrift på en fed fest", hvor der blev givet råd om, hvordan man kunne drikke mere.
- Eksempler på råd var at gå eller cykle til festen for at blive tørstig, spise godt for at kunne drikke mere, og danse for at få en naturlig tørst.
- Teksten var bygget op omkring formuleringerne "så du kan drikke mere" og "når du ikke kan drikke mere".
- Sundhedsstyrelsens råd om indtagelse af alkohol var medtaget i petit.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at teksten opfordrede til at gøre alt for at kunne drikke mere, og at en fed fest blev forudsat at kræve, at man drikker meget og hele tiden.
- Forbrugerombudsmanden fandt det uforsvarligt og uetisk.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt det uforsvarligt og uetisk, at Den Sunde Linie A/S i markedsføringen af produktet Nopal Party Cactus opfordrede til, at man gjorde alt, hvad man kunne for at kunne drikke mere. Ligeledes fandt Forbrugerombudsmanden det uetisk, at virksomheden forudsatte, at en fed fest kræver, at man drikker meget og hele tiden. Det forhold, at virksomheden havde medtaget Sundhedsstyrelsens råd om indtagelse af alkohol i petit, ændrede ikke på ovennævnte vurdering, da teksten direkte og indirekte indeholdt en opfordring til at drikke mere alkohol. Forbrugerombudsmanden henstillede til, at virksomheden ophørte med at anvende den pågældende tekst på deres hjemmeside samt andre steder, hvor den kunne forekomme.
Lignende afgørelser