Reklame for diskoteksarrangement med doping-reference overskrider ikke grænsen for tilladt markedsføring
Dato
10. december 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et diskotek markedsførte begivenheden ”TURBO TORSDAG” på Facebook med en tekst, der indeholdt referencer til doping og hurtige præstationer, hvilket fik en forbruger til at klage. Forbrugeren opfattede markedsføringen som en direkte opfordring til unge om misbrug af forbudte stoffer.
Sagens omstændigheder
- Diskoteket brugte formuleringer som ”Vi har været et smut forbi Rolf Sørensens doping læge for at skaffe et middel, der kan få [byens] unge, festglade mennesker til at yde mere om Torsdagen” og ”#hurtigereendrolf”.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der altid skal foretages en helhedsvurdering af reklamens dominerende elementer, herunder reklamens indhold og udformning.
- Det har desuden betydning, i hvilken kontekst reklamen indgår, hvilke virkemidler der anvendes i reklamen, og hvilken målgruppe reklamen henvender sig til.
- Forbrugerombudsmanden bemærkede, at den kommercielle ytringsfrihed giver et betydeligt spillerum for kreativitet i reklamer, dog begrænset af bestemmelser i blandt andet Markedsføringsloven.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt efter en samlet vurdering, at diskotekets reklame for ”TURBO TORSDAG” på Facebook, på det foreliggende grundlag, ikke overskred grænsen for det tilladte. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at der altid skal foretages en helhedsvurdering af reklamens dominerende elementer, herunder reklamens indhold og udformning. Det har desuden betydning, i hvilken kontekst reklamen indgår, hvilke virkemidler der anvendes i reklamen, og hvilken målgruppe reklamen henvender sig til. Forbrugerombudsmanden bemærkede, at den kommercielle ytringsfrihed giver et betydeligt spillerum for kreativitet i reklamer, dog begrænset af bestemmelser i blandt andet Markedsføringsloven. Indenfor rammerne af denne ytringsfrihed er det tilladt at benytte sig af humor og ironi.
Lignende afgørelser