Virksomheder bødet for alkoholreklamer rettet mod unge i strid med Markedsføringsloven
Dato
11. maj 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagerne omhandler virksomheders markedsføring af rejser og pubcrawl-arrangementer, primært rettet mod unge, hvor der blev anvendt billeder, videoer og beskrivelser, der inkluderede alkohol.
Sagens omstændigheder:
- En virksomhed reklamerede med "pubcrawl" og rabatter på alkoholholdige drikkevarer.
- Virksomheden viste en video på Facebook med unge mennesker, der skålede i øl, og en gymnasieelev, der udtalte, at han ville "drikke mig fuld".
- En anden virksomhed reklamerede for "pubcrawl" i Prag og fremhævede billige ølpriser.
- Virksomheden henviste til en specifik bar med eget fadølsanlæg og viste billeder/videoer af unge, der skålede i øl.
- Begge virksomheder brugte illustrationer med alkohol på deres hjemmesider og Facebook-sider.
Forbrugerombudsmandens involvering:
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var i strid med Markedsføringsloven (den dagældende) omhandlende forbud mod at rette alkoholreklamer mod børn og unge under 18 år.
- I en af sagerne blev forholdene anmeldt til politiet grundet flere strafbare forhold.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden idømte de to virksomheder bøder på henholdsvis 116.000 kroner og 60.000 kroner for overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod at bruge alkohol i reklamer, der er rettet mod børn og unge under 18 år. Dommen faldt på baggrund af markedsføring i 2013 og 2014.
I en tredje sag om markedsføring af rejser for unge til Prag, som Forbrugerombudsmanden havde taget op, blev sagen ført af politiet, fordi der var flere strafbare forhold. I sagen faldt der også dom for overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod brug af alkohol i reklamer rettet mod børn og unge under 18 år.
Lignende afgørelser