Indskærpelse af markedsføringslovens § 11, stk. 2 vedrørende alkoholmarkedsføring rettet mod unge
Dato
3. september 2019
Afgørelsestype
Alkohol og andre uegnede produkterReklamer på sociale medier
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en klage over et diskoteks markedsføring af en begivenhed på Facebook. Markedsføringen indeholdt omtale af alkohol og var rettet mod børn og unge, idet begivenheden var markeret med "16+".
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden fandt ved en gennemgang af diskotekets hjemmeside yderligere 11 begivenheder, der ligeledes indeholdt omtale af alkohol og var rettet mod børn og unge.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2, der forbyder markedsføring af alkohol, der er rettet mod personer under 18 år.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden undlod at indlede en straffesag mod selskabet bag diskoteket, da virksomheden var under konkurs. I stedet blev stifteren og den forhenværende direktør for virksomheden personligt indskærpet Markedsføringsloven § 11, stk. 2.
Lignende afgørelser