Diskotek politianmeldt for alkoholmarkedsføring rettet mod unge under 18 år
Dato
4. august 2020
Afgørelsestype
Alkohol og andre uegnede produkterReklamer på sociale medier
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Lovreferencer
Et diskotek markedsførte seks begivenheder på et socialt medie, hvoraf en af begivenhederne inkluderede omtale af alkohol med formuleringer som "BILLIG BAR", "1 FLASKE SMIRNOFF TIL 300KR.", "3 X TUBORG PROFIL FOR 100KR" og "10 X SMÅ SHOTS FOR 100 KR.".
Problemstilling
- Markedsføringen angav en aldersgrænse på minimum 16 år.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen rettede sig mod personer i alderen 16-17 år, hvilket er i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2, der forbyder omtale af alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år.
Afgørelse
Diskoteket vedtog en bøde på 60.000 kr. for overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 2.
Lignende afgørelser