Mangelfuld kreditværdighedsvurdering ved bevilling af forbrugslån og kassekredit
Dato
5. august 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en forbrugers optagelse af lån og kreditter hos en forbrugslånsvirksomhed og en bank i juni 2018.
Sagens omstændigheder
- Forbrugeren ansøgte om lån og kreditter hos flere kreditgivere og fik bevilget et forbrugslån på ca. 29.600 kr. og en kassekredit på 20.000 kr.
- Forbrugeren havde ca. 3.700 kr. til rådighed efter faste udgifter, men før betaling af ydelser på de nye lån.
- Forbrugslånet skulle afvikles med ca. 700 kr. pr. måned over 82 måneder, og kassekreditten medførte et månedligt gebyr på 119 kr.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at en korrekt kreditværdighedsvurdering ville have vist, at forbrugeren ikke ville være i stand til at betale ydelserne og afvikle kreditterne inden rimelig tid.
- Forbrugerombudsmanden indledte herefter en høring af de to kreditgivere.
Kreditgivernes reaktion
- Forbrugslånsvirksomheden tilbød at fjerne renter og gebyrer og modregne indbetalinger, så forbrugeren kun skulle indfri restgælden.
- Banken meddelte, at bevillingen af kassekreditten var sket ved en fejl, og frafaldt alle omkostninger og gebyrer, ligesom indbetalinger ville blive modregnet i gælden.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da forbrugslånsvirksomheden tilbød at fjerne tilskrevne renter og gebyrer og modregne allerede foretagne indbetalinger, så forbrugeren alene skulle indfri den resterende del af hovedstolen. Banken frafaldt ligeledes alle påløbne omkostninger og gebyrer, og allerede modtagne indbetalinger ville blive modregnet i kassekredittens hovedstol.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at begge kreditgivere havde overtrådt Kreditaftaleloven § 7 c, stk. 1, og dermed handlet i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, ved ikke at have vurderet forbrugerens kreditværdighed på grundlag af fyldestgørende oplysninger inden bevillingen af kreditterne.
Lignende afgørelser