Diskotek dømt for alkoholmarkedsføring rettet mod unge under 18 år på Facebook
Dato
24. maj 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et diskotek markedsførte 11 arrangementer på sin Facebook-side, hvor der indgik omtale og billeder af alkohol. Markedsføringen var rettet mod unge fra 16 år og opefter, hvilket fremgik af Facebook-begivenhederne.
Markedsføringens indhold
- Opslagene inviterede unge fra 16 år til fester i forbindelse med bl.a. J-dag, Black Friday og Julebankoshow.
- Der blev nævnt forskellige slags alkohol i forbindelse med arrangementerne.
- Et eksempel er et opslag om "Black Friday Weekend", hvor der blev reklameret med billige drikkevarer og mulighed for at spare op til 60% på udvalgte drikkevarer.
- Aldersgrænsen for arrangementerne var angivet som 16 år.
Problemstilling
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2, der forbyder markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, som indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
Afgørelse
Retten fandt, at diskotekets markedsføring på Facebook, der indeholdt omtale af alkohol rettet mod unge under 18 år, var i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2. Diskoteket blev idømt en bøde på 80.000 kr.
Lignende afgørelser