Command Palette

Search for a command to run...

Diskotek dømt for alkoholmarkedsføring rettet mod unge under 18 år på Facebook

Dato

24. maj 2022

Afgørelsestype

Alkohol og andre uegnede produkter

Fuld sag

Emner

Domme i straffesager

Et diskotek markedsførte 11 arrangementer på sin Facebook-side, hvor der indgik omtale og billeder af alkohol. Markedsføringen var rettet mod unge fra 16 år og opefter, hvilket fremgik af Facebook-begivenhederne.

Markedsføringens indhold

  • Opslagene inviterede unge fra 16 år til fester i forbindelse med bl.a. J-dag, Black Friday og Julebankoshow.
  • Der blev nævnt forskellige slags alkohol i forbindelse med arrangementerne.
  • Et eksempel er et opslag om "Black Friday Weekend", hvor der blev reklameret med billige drikkevarer og mulighed for at spare op til 60% på udvalgte drikkevarer.
  • Aldersgrænsen for arrangementerne var angivet som 16 år.

Problemstilling

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2, der forbyder markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, som indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

Afgørelse

Retten fandt, at diskotekets markedsføring på Facebook, der indeholdt omtale af alkohol rettet mod unge under 18 år, var i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2. Diskoteket blev idømt en bøde på 80.000 kr.

Lignende afgørelser