Markedsføring af tatoveringer på Instagram: Vurdering af om reklame er rettet mod børn og unge i henhold til markedsføringslovens § 11, stk. 2
Dato
11. april 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en influents markedsføring af tatoveringer på Instagram, hvor Forbrugerombudsmanden vurderede, om markedsføringen var rettet mod børn og unge under 18 år i strid med Markedsføringsloven § 11, stk. 2.
Sagens omstændigheder
- Influenten havde et opslag på sin Instagram-profil med et foto af en tatovering og en reklame for en tatovør.
- Opslaget var markeret som ”reklame” og med teksten ”for mine følgere over 18”.
- 12 procent af influentens følgere var under 18 år.
Problemstilling
- Spørgsmålet var, om markedsføringen var ”rettet mod” børn og unge under 18 år, selvom opslaget var markeret som reklame og angiveligt rettet mod følgere over 18 år.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at reklameopslaget var rettet mod børn og unge, da 12 procent af følgerne udgjorde en ”ikke ubetydelig del”.
- Det blev tillagt vægt, at markedsføringen foregik på et socialt medie, hvor der færdes mange personer under 18 år.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at influenten ikke må omtale, vise billeder af eller henvise til produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år, i markedsføring, der er rettet mod denne målgruppe. Afgørelsen er baseret på en vurdering af, at et reklameopslag for en tatovør på Instagram, selvom det var markeret som "reklame" og med teksten "for mine følgere over 18", var rettet mod børn og unge, da 12 procent af følgerne var under 18 år, hvilket udgør en "ikke ubetydelig del".
Forbrugerombudsmanden understregede, at der på sociale medier med mange brugere under 18 år ikke skal meget til, før markedsføring anses for at være rettet mod denne målgruppe. Det forhold, at de fleste følgere er over 18 år, og at markedsføringen ikke primært er rettet mod børn og unge, er ikke afgørende.
Lignende afgørelser