Vildledende pristjek og mangelfulde oplysninger om samlet elpris
Dato
24. februar 2022
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagnStrøm - og andre energiprodukter
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Sagen omhandler et elselskabs markedsføring af elpriser på deres hjemmeside, hvor Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger angående manglende klarhed over besparelser ved skift til elselskabet og sammenligning af historiske priser.
Sagens omstændigheder
- Elselskabet markedsførte fair og gennemsigtige priser, hvor forbrugeren kun betalte et månedligt abonnement på 29 kr.
- På hjemmesiden var der et link til "Tjek din pris", hvor forbrugeren kunne sammenligne sin nuværende elpris med elselskabets pris.
Pristjek og prisoplysninger
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabets pristjek var misvisende og vildledende, da det sammenlignede produkter af forskellig type og kvalitet (kvartalsprodukter og fastprisprodukter med variable priser).
- Elselskabet kunne ikke dokumentere egne historiske priser, da de ikke udbød elprodukter i den periode, som pristjekket vedrørte.
- Forbrugerombudsmanden fandt, at elselskabet gav vildledende oplysninger om den samlede pris, da det ikke var tydeligt nok, at forbrugeren skulle betale for forbrug, skatter, afgifter og udgifter til netselskabet udover det månedlige abonnement.
- Det var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6 at fokusere på et enkelt priselement og udelade de øvrige priselementer i markedsføringen af et produkt, ligesom at det var en tilsidesættelse af oplysningspligten i medfør af Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 1-3, og Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 1, jf. Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 5 og 6.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe markedsføringslovens forbud mod vildledning over for elselskabet. Forbrugerombudsmanden fremhævede desuden oplysningspligten efter forbrugeraftaleloven.
Lignende afgørelser